Sa jag att pyssla inte är min grej!!

Hej på er. Här springer tiden bara iväg. Mannen sysselsätter ju sig, mer eller mindre dygnet runt med att salta/ploga. Resterande tid skulle jag säga att han försöker få en stund sömn. Så då får jag ensam rodda upp allt här hemma. Är ju egentligen inga problem med det. Däremot hade det inte gjort något om kidsen hade kunnat tänka sig att sova hela natten så jag fick någon sömn.
Men som så många sagt till mig. -Passa på och njut, barnen är bara små en gång och den tiden går så fort.
Så javisst jag fortsätter väl att passar på och njuter av denna hysteriska sömnbristen ett tag till. Barnen är ju ändå bara små en gång 😉.
 
Som ni vet så är pyssla inte min favoritsyssla. Barnen däremot älskar det (givetvis). När dom sitter och grejar med pärlor och pärlplattor har det en tendens att bli pärlor precis överallt. Eftersom felix vill göra det syskonen gör så vill ju han oxå pärla. Då kan jag lova att det blir pörlor i hela köket. 
Jag såg däremot ett pysseltips på fb för ett tag sedan. Man lägger ett bakplåtspapper på en form. Sen lägger man en pepparkaksform på pappret. Sen kan barnen lägga lite pärlor i formen och när de är lagom täckta så sätter man in plåten i ugnen några minuter. Då blir det en "pärlplatta" som man kan trycka ut ur pepparkaksformen.
Visst låter det super lätt. Skitbra tänkte jag för då kan ju även felix pyssla utan att det blir pärlor överallt.
 
Sagt och gjort. En helg provade vi detta. Barnen var taggade, jag med som tänkte att detta var ett lätt pyssel där min insats behövde bli minimal.
 
MEN så fel jag hade. Allt gick bra till vi kom till momentet där plattorna skulle ur formen. Det gick inte. Dom satt totalt stenhårt fast i formen. Vi provade allt. Värma dom med hjälp av strykjärn. Koka dem. Försökte lossa med hjälp av kniv. Hände absolut ingenting. 
Min tanke blev då att, skit samma det är ju bara några pepparkaksformar, Vi slänger dom. Kan säga att barnen hade inte direkt samma tanke som mig. Det visade sig nämligen att vi hade använt några av "bamsefigurerna". Och enligt barnen så är dessa de absolut finaste som finns. (Jag kan däremot inte ens minnas att dom använt dem någon gång men tydligen har jag fel).
 
Jag blev rätt irriterad när jag inte fick loss pärlplattorna så efter alla mina försök åkte dom ner i en påse som jag "glömde av " ett tag. Nu ska vi baka pepparkakor på lördag så ungarna var snälla nog att påminna mig om formarna. 
Så jag fick väl leta fram skräpet och ge det ett nytt försök. Gick till garaget och letade upp gasolbehållaren. Nu jäklar ska pärlplattan bort.
 
Som sagt, allt brinner vid rätt temperatur och pärlplattorna fick jag bort.
 
Får nog visserligen putsa upp formarna lite men nu jäklar kan ungarna göra sina bamse, skalman, lilleskutt pepparkakor.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0