Inlägget som provocerar!

Ni som vet med er att ni är lättkränkta kan genast skrolla vidare eller snarast sluta läsa. Detta inlägg kommer på ett eller annat vis garanterat inte falla alla i smak. Men vet ni vad, I don't care 😘.
 
Jag är i det stora hela ett stort fan av Facebook och sociala medier. Jag ser fördelarna med att kunna hålla kontakt med människor via ex fb och tycker att sociala medier har gjort mycket för det samhälle vi idag lever i.
 
Men det har enligt mig även fört med sig en del problem. Som det här med att alla ska tycka till om allt. Missförstå mig nu rätt, det är klart att man som person ska få ha åsikter om saker och ting. Märkligt vore ju annars. Jag är ju själv en person med starka åsikter. Men bara för att alla har rätt att tycka betyder inte det att alla andra ska tycka som jag
 
Följaktligen har alla plötsligt blivit experter på allt. Man tycker gärna till om ditten å datten, men vill för allt i världen inte bli ifrågasatt. För då är man med ens kränkt åt det grövsta. Kränkt deluxe, om du så vill 😉.
 
Hur blev det såhär? Jag säger givetvis inte att dumhet ska få stå oemotsagd, men det betyder ju inte att alla behöver tycka till om precis allt hela tiden. Kan man inte bara, om då åtminstone för sin egen del, tänka att jaha, se där. Så tycker den personen. Det tycker inte jag, men det kanske kan vara okej. Jag behöver inte få ett litet nervsammanbrott och ägna halva dagen åt att vilt diskutera varför ett politiskt parti vill lägga pengar och energi på att neutralisera könstillhörighet, när andra partier vill lägga de pengarna och den energin på andra sakfrågor. Jag kan helt enkelt nöja mig med att vi tycker olika.
Bara för att någon tycker motsatsen till det du tycker, betyder ju inte det att personen i fråga är ute efter att peka ut dig. Eller att den personen egentligen har fel, vi tycker helt enkelt bara olika.
 
Det finns några ämnen som varenda dag passerar mitt nyhetsflöde på fb. Det är politik och religion. Fy fan va trött jag är på folk som använder sociala medier för att "diskutera" dessa stora ämnen. Missförstå mig rätt, sociala medier kan vara suveräna men inte för just dessa 2 ämnen.
 
Finns det något annat som kan provocera så mycket som att börja prata politik eller religion. Så varför starta dessa diskussioner på fb?  Hur kan man få en helhet i debatten, baserat på några raders kommunikation? Det är ju bara dumt 😒.
 
Och alla dessa människor som kommenterar endast för att de gillar att Provocera och då oftast inte tillför något vettigt i diskussionen. Till vilken nytta gör man det? Sluta diskutera hur allvarligt problemet är, eller hur mycket det stör dig och lägg den tiden på att hitta en verklig lösning på problemet istället. Varför orka man lägga energi på att skapa oviktiga diskussioner om minsta lilla åsikt?
 
Som ni förstår betraktar jag inte Facebook som ett forum för att diskutera politik eller religion. Det finns så mycket annat på Facebook, så det är inte dit man skall gå för att fördjupa sig eller hämta kunskap om dessa 2 ämnen. Det är inte så många perspektiv som blir representerade och debattklimatet blir så fel när alla gömmer sig bakom tangentbordet.
 
Så nej tack, jag vill inte se detta i mitt nyhetsflöde och jag vill inte "diskutera" verken politik eller religion via Facebook, Twitter, messenger m.m
Så stora ämnen skall diskuteras Face 2 Face utan tidsbrist i en neutral miljö. Först då kan man föra en bra dialog.
 
Och Enligt min mening så skulle jag mer än gärna välkomna ett förbud mot offentlig religionsyttring.......tro på vad du vill, men gör det hemma med likasinnade.
 
All typ av fanatism gör folk till idioter 😘.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0