En het fråga.. . Flyktingpolitik

Hej. Nu är det inte långt kvar till vi skall ha val. Ett mycket viktigt val för oss alla. Just nu tror jag knappast någon kan undvika att snappa upp lite ang politiken. Jag gillar ju politik och diskuterar gärna svåra frågor, sålänge man kan föra en dialog och inte helt plötsligt för en monolog med någon som vägrar lyssna.

Men i allafall. Inför valet i höst vill jag ha mig en klar uppfattning om vad jag skall rösta på så jag lyssnar och läser endel. Jag är ALLTID väldigt skeptisk och misstror de flesta, eller egentligen alla politiker (oavsett partitillhörighet). Vad dom än lovar är alltid min fråga; Hur skall det gå till? Hur skall man lösa "problemet"? Därefter kommer följdfrågor som; hur ska det betalas? För det är just där kruxet ligger. Ingenting är gratis. Allt har en konsekvens och verkan. Lägger man en viss summa på en sak. Vad får man då försaka? För ingen resurs är ju oändlig.

I mina sociala medier har det varit väldigt tydligt att vi snart skall ha val. Många många inlägg handlar om vad man ska eller inte ska rösta på. En helt naturlig grej. Inget konstigt med det. Däremot är det en mycket het fråga som dyker upp oändligt mycket. Flyktingpolitiken! Så svår och känslig fråga som är så infekterad att bara någon nämner flykting så exploderar ALLA fullständigt. Då går alla åsiktsmaskiner på full gång.

Det är så jäkla synd att folk måste bli "känslosamma" i det här läget. För det är verkligen en viktig fråga, för så många individer att man måste få diskutera den lugnt och sansat.

Innan jag fortsätter så vill jag bara poängtera att det som skrivs här är MIN åsikt. Det är MITT sätt att se på tillvaron. Jag har full rätt att äga min egna åsikt och det kan hända att den krockar med DIN åsikt.
Med det sagt så kan ni som har svårt att se till andras åsikter än er egna sluta läsa nu. NI andra som gärna tar allt med ro och diskuterar sakligt och trevligt kan gärna läsa vidare.

Så då till min tanke om flykting politiken. Jag gör som med alla andra ämnen politiken diskuterar. Jag tänker följande; Hur ska vi hjälpa alla? Hur skall det gå till? Hur har ni realistiskt tänkt lösa det? Hur skall det betalas? Vad/vem skall väljas bort?
Som många av er vet så är jag inte religiöst troende. Utan jag tror på vetenskap. Saklighet, ärlighet och klara besked om hur saker och ting fungerar. Forskning, statistik och siffror. Det är min grej.
Så när jag tänker flyktingpolitik så tänker inte jag hudfärg eller hårfärg. Jag tänker ekonomi. Jag misstänker att jag hittills låter väldigt känslokall. Men det är faktiskt helt tvärtom.

Mitt resonemang går såhär: Vi har en begränsad resurs av pengar. Låt säga x antal miljarder kostar invandringen för Sverige. Hur skall vi då få ut mest valuta för pengarna. Målet måste ju ändå vara att få ut största "profit per investerad krona".
Valuta för pengarna är i mina ögon sett, Människoliv! Hur många människoliv kan vi hjälpa för dessa miljarder vi har att tillgå? Jag personligen vill att vi hjälper så många det bara går.
Följdfrågan blir ju då. Hur skall detta gå till? Där tycker endel att lösningen är öppna gränser. Jag anser nog att det är lite för "enkelt tänkt" eller ingen tankeverksamhet alls att svara så.

Jag vill ha valuta för pengarna. Jag vill hjälpa så många som möjligt, för den summan man kan avvara utan att kollapsa sin egna välfärd. Jag vill ha fakta, forskning och statistik.
Vad kostar det att hjälpa en flykting som tagit sig hit, kontra vad kostar det att hjälpa en flykting på plats i flyktinglägren eller närområden? På vilket sätt kan vi hjälpa flest människor?

Kan vi hjälpa 1 flykting i Sverige för, låt sägs 1000kr/dag (en summa helt taget ur luften). Hur många kan vi hjälpa "på plats" för samma summa? Vad kostar skolgången för x antal flyktingar i sverige? Kanske skulle man kunna bygga flera flera skolor för samma peng om man hjälpte på plats istället?
Den lösning som genererar flest hjälpta människor är den jag tycker man skall använda. 
 
Visst vore det fantastiskt om vi kunde hjälpa alla utsatta varelser på vår planet och leva helt i harmoni. Men Så ser ju inte riktigt verkligheten ut.
Visst, det är ett mål att sträva efter men hur ska man nå det? Helt realistiskt menar jag. Hur skulle det vara möjligt att uppnå? 

Såhär diskuterar man politik enligt mig. Att endast blunda för svåra frågor ger ingen lösning. Inte heller att måla upp en orealistisk bild av verkligheten. Eller enkelt bara säga, du är rasist.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0