11 månaders återblick - vårt husbygge.

Hej hur har ni det?
 
Jag tycker det är för kallt och alldeles för blött. Saknar sommaren och värmen. Har heller inte fått upp så många ljuslyktor, så det är inte ens "höstmysigt" här hemma.
 
Nä jag vill ha fler regnfria dagar så jag kan greja ute. 
Jag får ofta frågan hur jag orkar greja hela tiden, jobba, plugga, sköta hem och barn. Jag har funderat en del på hur jag ska förklara så ni kan förstå. 
Jag mår bäst av ordning och reda. Struktur och var sak på sin plats. Jag vill ha hela vårt hem klart (helst igår). Och då menar jag alltihop, huset, garaget, tomten, vedbod, trägård, målning, alltan, asfaltering, belysning m.m. ja listan är hur lång som helst. 
Jag vet givetvis att allt detta kommer ta sjukt lång tid. Flera flera år. 
Det är just där mitt dilemma blir. Eftersom jag alltid är rastlös i själen om inte allt är i ordning. Så kan jag inte sluta greja sålänge inte allt är klart. Jag lever lixom med ett inre kaos då. Jag kommer helt enkelt inte till ro.
 
Härom dan när vi pratade här hemma om min frustration över saker jag vill få klart så kollade jag tillbaka här på bloggen. Jag ville påminna mig själv vad vi faktislt har åstadkommit på mindre än 11månader. I november förra året började vi greja ordentligt. Då hade bygglovet gått igenom och startmötet varit. Innan dess röjde vi lite skog och sly men hela byggprojektet började i november. Definitivt inte den delen på året jag skulle rekommendera någon annan att bygga hus. Som vi slet i Sveriges äckelväder. Regn, geggigt, kallt, snö, is och mörkt. 
DET provar vi inte nån mer gång.
 
Jag uppskattade bildern och fick mig en tankeställare på hur mycket vi gjort på 11 månader! Utöver bygget har vi skött ett hem, barn, djur, jobb, plugg, jul, kalas, en vardag helt enkelt. Helt ärligt så har vi nog mer än 24h/dygn 😁.
 
Så här kommer då återblicken i bilder.
Vi röljde bort skogen. Här någonstans skulle vårt hus stå. Sen hände inget förrän bygglovet var klart. Då kom regnet och allt blev geggigt. Maskinen sjönk och det blev tungjobbat på alla sätt. Vägen in till huset är påbörjat.
 
Mycket material skulle flyttas.
När vi behövde gräva, då kom regnet och ställde till det för oss. När vi väl hade grävt färdigt. Då kom kylan och ställde till det istället.
Arbetet gick framåt. Deadline för markarbetet var ca 5e januari.
Fy sjutton för att gräva i frusen mackadamm.
Och den kära paddan. Tänk vad många timmar den har fått hjälpa oss.
Efter mycket slit blev markarbetet klart.
Januari kom och så även våran grund.
Dom jobbade länge för att få den på plats. 
 
Vårat arbete tog ju inte slut bara för att grunden kom på plats. Nu skulle vi fixa marken runtomkring "huset" så att lastbilarna kunde köra in och kranbilen lyfta huset på plats. Även alla träd utmed infartsvägen (från stora vägen) skulle röjas fritt 1meter på vardera sida. 
 
Hela tomten skulle dräneras. Byggväg fixas. Markarbetet för byggställningen ordnas. Vattenslang till våran brunn skulle grävas ner. Avloppet med infiltration skulle fixas. Mer skog skulle bort. Fiber ville vi ha, så det fick grävas. Ja, jag har säkert missat något.
Riset eldas och stockarna läggs till ved.
Högarna växte och växte.
Gräva ner vattenslangen var blött. Men ner kom den. Likaså avloppet.
 
Så kom då dagen D. Helt ofattbart när vårat hus anlände.
 
 
Och sen en övervåning.
 
 
Insåg inte hur långt detta inlägget skulle blir så jag får dela upp det i flera. Fortsättning följer helt enkelt senare......



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0