Stockholmsweekend del 2

Go kväll. Nu ska jag ta mig tid att berätta resten av vår resa.
Fredagen startade vi med en tidig frukost. Barnen envisades ju med att som alltid vakna alldeles tidigt. När alla andra skulle äta frukost följde vi med och tog ytterligare en kaffe. 
Denna dagen fyllde svärfar/farfar år. Detta firades med skumpa och presentöppning ute på däck. 
 
För en gång skull får jag visa bilder här på fanny.
 
Alla ville vi ju hinna se så mycket som möjligt under dagen så snabbt packa vi iordning oss och tog färjan över sundet igen. Först blev det ett besök på aquaria.
 
Först kommer man in i en liten regnskog. Där skiftar det från dag till natt med åska och spöregn. Både fint och spännande för barnen.
Fisken är lika stor som felix. Stod många varningsskyltar att dom bitts. Vem sjutton får för sig att sticka fram fingrarna till en fisk på 1meter.
 
Dessa sjöstjärnor var som båda mina händer ihop i storlek. Barnen hade riktigt svårt att förstå att alla dessa "konstiga saker" faktiskt var riktiga djur. Det fanns fiskar, ålar, sjömaskar, kräftdjur, groddjur, ja extremt mycket olika prylar som lever i vatten helt enkelt. Dom är fina att titta på men jag blir lite äcklad när man tänker på vad som finns i vattnet när man badar.
Dessa "hitta nemo" fiskarna tyckte barnen om. Ja och drakfisken oxå. Den är tydligen rejält farlig eller elak 🤔.
Lite lockande är det faktiskt att försöka klappa dessa lite mindre fiskar. Men alla höll händerna i styr.
 
Nästa stopp på resan blev vasa museet. Detta uppskattades mest hos oss vuxna. Fanny tyckte det var intressant men de andra tröttnade fort.
Både lite skrämmande och coolt att dom lyckades bygga dessa båtar på den tiden med de verktygen dom hade.
Båten är verkligen enorm.
 
Ja sen tog vi spårvagnen till t-centralen. Där lyckades vi hitta rätt pendeltåg som tog oss till solna. Nästa destination var mall of Scandinavia. Ett STORT köpcentra.
Dessa två filurer spenderade större delen av dagen i vagnen. Dom gick lite granna men är inte lätt för dem att hålla stockholmstempot.
Lite lunch och lite shopping senare tog vi kollektivtrafiken tillbaka igen. Bara att åka tunnelbana/pendeltåg/spårvagn och båt är en upplevelse i sig. Vilket stressat folk det är där. Alla är påväg någonstans, de flesta grejar med telefonen och jösses vad påsprungen du blir om du inte håller samma tempo.
 
Kvällen spenderade jag och saga i hytten då hon blev dålig. Resten av gänget åkte till restaurangen och firade farfar.
 
På lördagen strosade vi runt i gamla stan några timmar. Vi tittade även in slottet lite när vi gick förbi.
Detta är nog enda sidan av slottet jag tycker är fin. Den romerska arkitekturen faller inte mig helt i smaken. Jag tycker den känns platt och kantig. Jag föredrar slott med mycket torn och runda former. "Sagoslott" ä mer min grej.
 
Vid 14.40 tog vi tåget hem igen. Å va skönt det var att komma hem. Resan har varit underbar men jösses vad trötta vi var allihopa. Så mycket intryck och så mycket promenerande från morgon till kväll tär på en. Vekligen på barnen. 
 
Sammanfattningsvis blev det en mycket bra resa. Och jag kan konstatera, att jag uppskattar lugnet och tystnaden vi har här hemma enormt mycket.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0