Stockholmsweekend del 1.

Hej
I Torsdagsmorse klev vi upp tidigt.  Fixade oss, väckte barn, packade det sista och lastade bilen. Sen var det full fart till herrljung. Där mötte vi upp jimmys familj och några vänner till dem. På agendan stod en tågresa till Stockholm och fira svärfar.
Ett härligt underbart gäng att resa med.
 
Ni kan ju tänka er hur effektivt jag har fått packa. Vi är 6st i familjen. Eftersom inga bilar skulle med innebar ju det att allt vi tar med, skall vi bära. Därför skulle ALLA familjemedlemmars saker få plats i 1 medelstor resväska och MAX två lätta ryggsäckar. Vi snackar lite "mission impossible" här. Vi fick låna en dubbelvagn till felix och saga av johanna. Tusen tack för det! Det har underlättat något enormt.
Glada, taggade och förväntansfulla barn som snart skall kliva på tåget. Felix blev aningen livrädd och panikslagen när vi skulle gå på tåget men  efter en stund gillade även han det.
 
Vi reste med mtr wxpress. Vilken bra resa det blev. Fina fräscha säten. Gott om plats. Lugnt och skönt var det. Och bästa med allt. Vi var framme på ca 2.5timme. Varför ens överväga att ta bilen när man kan ta sig dit så billigt, bekvämt och snabbt.
 
Väl framme i la Stockholm, stod vi där som ett gäng yra höns som skulle ta reda på åt vilket håll hotellet låg. När vi väl kommit överens om ett håll var det bara att börja gå. Första stoppet blev alldeles lagom utanför Systembolaget. In och handla med lite färddryck till hotellet. Helt ärligt kan man ju unna sig en cider eller två när bilkörning ändå inte står på agendan de närmaste dagarna.
 
En hel del traskande blev det längst Drottninggatan. Målet var skeppsholmen. 
Det finns många sådanna här lejon längst med den gatan. Mio ville testa dem alla.
 
På bron mellan Drottninggatan och regeringskansliet spelade dom in en film. Inte helt vardag för mig så det var kul att titta en stund. Dock tror jag inte filmen kommer vara i min smak.  
Vi tog en liten omväg för vi ville titta in slottet. Jag har vart i Stockholm flera gånger innan men för Jimmy och barnen var det första gången. Då är det lite extra roligt att kunna visa upp vår fina huvudstad. 
Något som mio reflekterade över var att det finns väldigt många museum där. Och det har han ju helt rätt i. Det finns galet många museum. Perfekt om man är vetgirig som mig. Kan jag säga annat än att jag älskar det. Så enormt mycket kunskap och historia samlat i en å samma stad.
 
Tillslut kom vi då till hotellet eller snarare båten. Vi skulle visst bo på en förankrad båt som var omgjort till hotell eller vandrarhem 🤔. Oavsett var det jätte fint och mysigt. Barnen älskade det. 
Dom sprang direkt rakt in till deras sängar så fort vi öppnade dörren. Ni ser inte hela rummet men det finns ytterligare två sängar till höger. Var sin säng hade vi och gott om plats till packning och vagn. Där fanns verkligen inget att klaga på.
 
 
Eftermiddag och kvällen spenderades på gröna lund. Vi tog färjan över så det gick smidigt. Där åkte vi karuseller, spelade, vann, förlorade och åt massa mat. När vi väl kom tillbaka var alla rejält trötta och sängarna hägrade. Det är sällan så gott att lägga sig som efter en hel dag av promenerande. Det är längesedan jag hade så här mycket värk i knän och fötter som efter dessa dagar av promenerande. 
 
Detta var vår torsdag. Mer om vår resa får ni läsa om i del 2.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

This is my story

Roddar livet med fyra barn, jobb som arbetsledare, träning och allt därtill. Älskar att hålla mig aktiv och rastlösheten är alltid nära ✨

RSS 2.0